De geweldige bestuurders van Florida, en de consequenties daarvan

5 maart 2019 - Orange County, Florida, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Enorm lang geleden dat ik een post geschreven heb, meer dan een maand geleden. Deze keer heb ik echter een serieus goede reden, en die zal ik jullie in deze post vertellen.

Zoals ik al eerder aangegeven heb, is het autorijden hier in Florida net iets anders dan dat we gewend zijn in Nederland. Er wordt een stuk aggressiever gereden, een stuk minder opgelet en veel meer op de telefoon gezeten tijdens het autorijden. Ik begon hier eindelijk aan te wennen, en voelde me comfortabel op de weg. Op woensdag 6 februari reed ik na mijn lessen (Communicatie en Engels) de parkeergarage uit en vervolgde mijn weg van de campus af richting Econlockhatchee Trail. Ik was nog geen twee minuten onderweg of ik zie voor mij twee auto's finaal op elkaar klappen. Ik vol op de rem en kreeg het voor elkaar om tot stilstand te komen zonder de persoon voor mij te raken. Enorm opgelucht en trillend achter het stuur, voel en hoor ik een klap, de persoon achter mij kon niet op tijd tot stilstand komen.

Auto ongeluk locatie

Bovenstaande afbeelding geeft aan waar mijn school is, en waar het ongeluk gebeurde, was toch zeker een hele mijl van mijn start vandaan.

Eigenlijk gelijk Christian gebeld, want ik reed in een huurauto (witte BMW op ondertaande foto) die op zijn naam stond (lang verhaal, iets met verlopen nummerborden en Tesla gaf vervolgens een huurauto voor the time being). Uiteraard gebeurde dit ongeluk precies toen hij in Arizona zat, dus dat maakte het allemaal niet makkelijker. Hij legde me vervolgens uit wat de procedure hier is wanneer er een ongeluk gebeurd. Officieel hoor je je auto's aan de kant te zetten, 911 te bellen en dan te wachten op de politie. De auto's aan de kant ging hem helaas niet worden, want de auto voor mij was total loss, en ik stond daar nog geen 10 centimeter vandaan, met een auto op een paar centimeter afstand achter mij. 911 werd gebeld (om 2:25PM, mijn les eindigde om 2;15PM) en toen begon het lange wachten.

Gelukkig hoefde er geen ambulance te komen, want iedereen was in principe ongedeerd. En met iedereen bedoel ik alle bestuurders van alle 5(!) auto's, en om het stereotype nog maar even waar te maken, alle 5 waren vrouw. De mensen die voorbij reden hadden de grootste lol.

8562E410-A5E2-4C42-9C98-BBAAAB0DCAB6

Na ongeveer een half uur kwam de eerste politie langs, een sheriff van Kissimee county die toevallig voorbij reed, maar helaas geen juristictie had om iets te doen. Wel belde hij even zijn collega's van Orange County, en die verschenen niet veel later. Helaas hadden ook zij geen juristictie, en moesten we wachten op highway patrol (ook wel state troopers genoemd). Ze wilden wel even onze auto's op de stoep zetten.

2 uur later kwam de juiste agent opdagen, en nam al onze gegevens op. Gelukkig had ik niemand geraakt, zelfs niet nadat de persoon achter mij tegen mij aanklapte dus ons ongeluk werdt gezien als een los ongeluk waarin ik geen enkele blaam had. Uiteindelijk was ik om half 6 thuis, met een officieel politie rapport, een enorm pijnlijke nek/rug en een kapotte bumper op een auto die niet van mij was. Topdag dus!

Na een paar dagen toch maar eens rondgebeld om door een dokter naar mijn rug en nek te laten kijken, want die deden echt ongelofelijk veel pijn. Ik kon de volgende ochtend (zaterdag) terecht bij een chiropractor (dokters verwezen me direct door). Naast de vier behandelingen per week, rontgenfoto's en de MRI die ik gehad heb, adviseerde hij me ook om een advocaat te gaan zoeken.

Florida is een zogenaamde "no fault state" wat inhoud dat je binnen je eigen verzekering betaalt voor de eerste $10000 aan zorgkosten. Dit hebben ze zo ingericht omdat er zo idioot veel autoongelukken gebeuren hier. Gelukkig covered Christian's verzekering dit voor mij, omdat ik in zijn auto reed. Het is echter zo dat de zorgkosten hier nogal oplopen, en je maar 90% van het totaal uit dat PIP potje kunt betalen. Die overige 10% moet ergens vandaan komen, en dat is natuurlijk de verzekering van de tegenpartij. Naast de zorgkosten heb je natuurlijk ook nog de nodige pain and suffering, en om dit te ontvangen heb je toch echt een advocaat nodig.

Dus daar gingen we, (gelukkig bood Christian aan om mee te gaan) op naar een advocaat. Gelukkig werken ze hier op basis van wat een settlement oplevert, dus het kost mij nu helemaal niets.

FA219788-7B1E-495F-B2F6-E1D235C4CC79

Helaas gaat dat proces pas lopen tegen de tijd dat mijn chiropraktor zegt dat hij niets meer voor me kan doen, dus dat gaat nog wel eventjes duren. Met mij gaat het al wel iets beter, maar heb nog wel veel pijn. Op de rontgenfoto's en MRI was er wel zichtbare schade, maar voor zover we nu weten is het niets permanents. Vol goede moed blijven we naar de chiropraktor gaan, en we zien we hoe dat afloopt.

Nog even een paar leuke "florida driver" momentjes:

1. Wilde iemand parkeren, trapt vervolgens perongeluk het gas in in plaats van de rem, en ramt de voorgevel van de Sephora winkel die daarachter zat.

2A03A8D5-D3A6-461F-AC98-D33B9F7377F3

2. Sta stil voor een stoplicht. Baan naast me staat een pickuptruck en daarachter een auto. Pickuptruck had waarschijnlijk niet in de gaten dat hij achteruit rolde, auto achter hem toetert, maar hij knalt alsnog tegen de auto aan.

3. Achterraam? Welnee, stukkie doorzichtig plastic doet het prima!

B3E31022-3CC4-4D2F-9403-09F95DA094FA

Al met al weer een avontuurlijke paar weken achter de rug!

Keep you posted!

Liefs,

Lisa

1. Eelco:
    5 maart 2019
    Oei wat vervelend... hoop dat de chiropractor de boel weer netjes recht en in vorm krijgt! Wel bijzonder dat je na zo'n korte periode al in de "juridische" VS terecht bent gekomen, waarin je er niet aan ontkomt om ze te "sewen". Sterkte en succes met de afhandeling, en blijf genieten :-).
  2. Bep van Hemmen:
    6 maart 2019
    Het is dus gekker als hier al zie ik hier ook veel lompe horken op de weg het heeft alles te maken met het korte lontje van de mensen en de mobiel. Er is hier een betrapt die zat gewoon een film te kijken onder het rijden en zag natuurlijk niet wat er nog meer op de weg zat! Gelukkig is het voor jou nog te herstellen, je denkt toch zeker wel eens wat bezielen die hier?