First days on Valencia campus

17 december 2018 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Mijn eerste week in de verenigde staten inmiddels achter de rug. Het was een goede, maar vooral ongelofelijk drukke week. Vorige week vrijdag kwam ik aan in Orlando, na een lange maar in principe goede vlucht. Ongeveer 45 minuten vertraging, maar ook dat hoort er allemaal bij. Enige minpuntje die dag was dat ik vervolgens nog twee uur in de rij heb gestaan bij customs, waardoor ik pas rond een uur of 11 in het appartement was. In principe goed voor mijn jetlag, maar ik was compleet afgeserveerd.

Het weekend heb ik vooral gespendeerd aan het ontdekken van de stad, en het oefenen van wiskunde. Ik had namelijk afgelopen maandag en dinsdag twee toetsen op het programma staan. Deze toetsen vormen samen de PERT, een toets welke het Engels en Wiskunde niveau van de student test. Op basis hiervan wordt je in bepaalde vakken geplaatst. Gelukkig voor zowel Engels als Wiskunde in de hoogste schaal gescoord, dus ik mag de vakken volgen die ik graag wilde volgen. Dit scheelt mij enorm veel tijd, en vooral ook geld. Daarnaast had ik dinsdag ook mijn officiële check in op school. Deze is verplicht omdat de school mijn immigratie records bij houdt. Het niet verschijnen op deze checkin, en het niet op tijd vermelden van wijzigingen, kan leiden tot uitzetting. Is dus best wel van belang :)

Woensdag had ik mijn oriëntatie op school, speciaal voor internationale studenten. Rondleiding op de campus, het bespreken van het Amerikaanse schoolsysteem, dat toch best anders is dan dat wij gewend zijn, uitleg over de zorgverzekering en last but not least, het inschrijven voor de vakken.

Op Amerikaanse universiteiten kies je in principe zelf welke vakken je wilt volgen. Natuurlijk zijn er bepaalde vakken, of bepaalde onderwerpen verplicht, afhankelijk van de Major die je kiest. Mijn tijd op Valencia is een beetje afwijkend van de normaal, ik kies namelijk geen major hier. Mijn diploma na deze anderhalf jaar is een Associates Degree General Studies, en is de basis van een Amerikaanse bachelor. Omdat ik na deze school naar een andere universiteit ga om mijn bachelor psychologie te halen, zal ik daar dan ook de vak specifieke vakken gaan volgen.

Het inschrijven voor de vakken is een heel gedoe. Je hebt ongeveer 6 verschillende campussen, en op elke campus zijn er een lading docenten die het vak geven. Vervolgens zijn er nog verschillende soorten van lesgeven, van online tot een sprintklas waarbij je voor een kortere periode meer naar school gaat. Ook kun je niet willekeurig vakken kiezen, omdat je voor veel vakken weer andere vakken gedaan moet hebben, wil je deze kunnen kiezen.

Ook is het vrij laat in het jaar, waardoor de meeste goede docenten icm normale tijden (bijvoorbeel geen wiskunde om 7 uur s’ ochtends en Biologie op zondag) al vol zitten. Gelukkig kon ik woensdag me wel inschrijven voor een aantal vakken, maar helemaal tevreden was ik niet.

Een geluk bij een ongeluk was dat afgelopen vrijdag de betalings deadline voor het voorjaars semester was. Dit wordt ‘the purge’ genoemd, omdat iedereen die niet om 17:00 zijn vakken betaald heeft, per direct verwijderd wordt uit de vakken waar hij zich voor ingeschreven heeft. Er werd mij verteld dat dit echt een enorm verschil ging maken in de availability van vakken, maar ik dacht eigenlijk dat dit wel mee zou vallen.

Zaterdagochtend keek ik echter op de site, en kon ik mij inschrijven voor alle vakken die ik wilde, op normale tijden, en met docenten met een score van 4.7/5.0 of hoger. (Oh ja, check voor de grap www.ratemyprofessor.com eens)

Zodoende volg ik de volgende vakken aanstaand semester:

• Biology I

• English Compostion I

• College Algebra

• Interpersonal Communication

• Philosophy

Al met al is het dus allemaal prima gelukt, en hoef ik nu alleen nog maar voor een aantal vakken bewijsmateriaal aan te leveren dat ze in Nederland hetzelfde zijn als in de US. Scheelt me weer aardig wat tijd en geld, maar ook dit moet volgens mijn advisor wel goed komen.

Deze  post was vooral school gerelateerd, en ik heb uiteraard een hoop meer ervaren, gezien en meegemaakt dan school alleen. Hier zal ik in mijn volgende post meer over vertellen!

Keep you posted!

Liefs,

Lisa

1. Bram van Hemmen:
    17 december 2018
    Geloof dat ik het nu pas snap 🤔😉
  2. Claudia:
    18 december 2018
    dat denk ik ook!

Iets lezen geeft toch meer helderheid dan het horen , we worden ouder Bram!

Wel lekker gevoel dat nu alles geregeld is, Lies.

Je kunt vast niet wachten om met school te beginnen :-)
  3. Piet en Ronnie:
    18 december 2018
    Hoi Lisa, leuk dat je eerste week zo goed is verlopen. En zo te lezen heb je al veel ondernomen.
    Ben benieuwd naar je andere Posts.
    Zoals bv, mis je het Nederlandse weer al een beetje? 😜
    Als ik goed geïnformeerd ben heb je daar heerlijk zomerweer toch?
    Nou geniet ervan en succes met alles.
    Liefs
    Oom Piet en tante Ronnie
  4. Bep van Hemmen:
    19 december 2018
    Ik ben trots op je Lisa,al dat gedoe na zo'n lange reis. Oma
  5. Piet en Ronnie:
    24 december 2018
    Lisa, fijne kerstdagen.
    Hoop dat je er een beetje van kunt genieten ondanks dat je zo ver van huis bent.☹️
    Oom Piet en tante Ronnie.
  6. Opa:
    30 december 2018
    Ik wens je gezegende jaarwisseling toe en een voorspoedig jaar veel liefs Opa