Amerikaanse rariteiten

29 december 2018 - Orange County, Florida, Verenigde Staten

Mijn derde week in de verenigde staten loopt inmiddels bijna op z’n eind. Alles voor school is geregeld, het schoolgeld betaald en ik moet eerlijk zeggen dat ik hier langzaam begin te wennen. Alle kleine dingen waar je van te voren niet over nadenkt zijn nu allemaal zo goed als opgelost en eigenlijk is het enige wat ik echt nog moet doen, een bankrekening openen (Paypal hanteerd schandalige koersen) en mijn Amerikaanse rijbewijs halen. Gelukkig heb ik nog ruim twee maanden om dat laatste te doen, dus daar zit geen bloedspoed achter.

Alhoewel ik hier langzaam begin te wennen, en me echt ook al thuis voel in mijn appartement, zijn er echt heel veel dingen waar ik me over verbaas. Ergens zit er toch in je hoofd dat Nederland en de US niet zo gek veel van elkaar verschillen. Het zijn immers beide westerse samenlevingen, en we kopiëren zo veel van de US. Ergens is dat ook echt wel zo, maar er zijn toch ongelofelijk veel dingen die opvallen. En waar je, uit mijn ervaring sprekende, gewoonweg niet overna denkt als je er op vakantie bent.

Zo is bijvoorbeeld de hele Amerikaanse samenleving gevormd rondom het rijden van auto’s. De wegen zijn breder, het is altijd druk op de weg, de parkeerplaatsen zijn 20x zo groot als de winkels zelf en alles is drive through. En als ik zeg alles, dan bedoel ik ook echt alles. Het houd hier niet op bij een simpele KFC of Mc Donalds drive thru, welnee, Starbucks en alle lokale fastfood restaurants doen ook mee. Nu ligt dat nog wel enigszins op de zelfde bandbreedte, maar wat ik echt bizar vond zijn de pharmacy drive thru’s. Na mijn huisgenoot uitgehoord te hebben bleek het volgende. Als je ergens last van hebt, kun je naar de dokter gaan (gemiddeld kost een doktersbezoekje $150). Dan moet je met je zieke lijf de auto in, naar de dokter rijden, daar wachten tot je geholpen wordt, et cetera. Een andere optie, is dat je belt naar een online dokter. Zij videobellen met je, vragen naar je klachten en sturen je voorgeschreven medicatie naar een apotheek naar keuze. Jij springt in de auto, rijd door de drive thru, en haalt je medicijnen op. Easy peasy. Oh en alsof dat nog niet vreemd genoeg is, vrijwel elke supermarkt heeft hier een volledig functionerende apotheek, met drive thru, dus je zit maximaal 5 minuten in de auto.

Overigens is het dus niet zo dat Amerikanen goed auto rijden. Het schijnt een Florida dingetje te zijn, maar in principe geld hier dat alle regels (snelheid, doorgetrokken strepen, etc) meer richtlijnen zijn dan dat het regels zijn. 10 mijl (16km) over de maximale snelheid is buiten de bebouwde kom echt geen probleem. Er zijn namelijk geen flitspalen, en als er ergens een politie agent zit, wordt je wel even geseind door je tegenligger. Op de snelweg is niet de rechterbaan het langzaamst, welnee waarom zou je het veilig houden. Op de linkerbaan blijven alle mensen “langzaam” aka het limiet rijden, en op de rechterbaan rijden ze gemakkelijk 20 mijl te hard. En daarom is rechts inhalen uiteraard geen enkel probleem. Ik heb hier echt de meest idiote dingen gezien als het aankomt op verkeer.

Als je hier rondrijd, wat je dus regelmatig doet om ergens te komen, zie je overal billboards. Dat is in principe een normaal fenomeen dat je in elke stad wel tegenkomt. Maar het kan natuurlijk niet helemaal normaal zijn in de US of A. 90% van de billboards die je hier ziet, maken reclame voor... Avocaten. Heel erg hoog better call Saul gehalte. Maar het is het land waar je practisch iemand kan aanklagen voor in je buurt niesen, dus ach waarom ben ik überhaupt verbaast? De overige 10% van de billboards is een mix tussen medicatie, gunshows, leningen en vrij offensieve extreem rechtse christelijke slogans. Land naar mijn hart dus :P

Er zijn toch ook nog een aantal dingen erg verwarrend. Ik woon in Orlando, Orange County, Florida, US. Dat betekend dat er ongeveer 16 verschillende soorten politie zijn die iets kunnen doen of zeggen. Rij ik het terrein van UCF op dan hebben zij weer een eigen politie, die volledige juristictie heeft over de campus. Daar dacht ik nog bij, och beetje overdreven, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen gezien de grootte van de campus. Maar toen ik voor het eerst op het terrein van Disney kwam en ontdekte dat dit practisch een aparte stad is, begon ik het allemaal wel een beetje too much te vinden. Maargoed, de paarse politie outfits misstaan dan ook weer niet.

Florida valt onder het zuiden van Amerika, en zoals jullie wellicht weten heeft de deep south best vreemde eetgewoontes. Gelukkig maken ze van het meeste ook een vegan variant dus ik kon me helemaal onderdompelen in de ‘cultuur’. Want zeg nou zelf, wie wil boiled canjun peanuts, chili tater tots, chili hotdogs, mac’n’cheese en chicken waffels met maple syrup missen? Zie foto’s in mijn fotoalbum, en zeg nou zelf, ziet er toch heeerlijk uit? Even zonder gekheid, vooral de chicken waffels waren echt super lekker. En tot noch toe niets gegeten dat ik niet op z’n minst oké vond. (Verder eet ik nog steeds heel gezond hoor, geen zorgen :P)

Supermarkten zijn belachelijk, want natuurlijk moet je minimaal 100 verschillende soorten cereal hebben om te overleven. (Ik overdrijf niet eens in voorgaande zin) Iedereen zweert hier bij de lokale supermarktketen ‘Publix’, goed vergelijkbaar met een Albert Heijn. Maar dan wel de Albert Heijn XL. Keer 10. Verder heb ik een aantal winkels vlakbij mijn appartement, waar ik eigenlijk alles kan vinden dat ik nodig heb. Kleding, cosmetica, eten, huisraad, eigenlijk alles wat je kunt bedenken kun je hier krijgen. En mocht je niet slagen in Target, dan heb je ook nog alle andere winkels die die zaken los verkopen. De eerste keer dat ik Target binnenliep vond ik het vooral heel overdreven, maar ik begin eigenlijk wel een klein beetje fan te worden van deze winkel. Alles onder een dak, hoe handig is dat? Nooit meer naar de supermarkt, dan naar de Blokker, en oh ook nog even naar de Kruidvat voor nieuwe shampoo. Alhoewel, nu ik er overna denk hebben al die winkels samen waarschijnlijk dezelfde oppervlakte als 1 Target. Ach het is maar net wat je gewend bent.

Al met al weer genoeg meegemaakt. Ik hoop dat jullie allemaal een goede kerst gehad hebben, en ik wens jullie vast een fijne jaarwisseling en een ongelofelijk mooi 2019!

Keep you posted!

Liefs,

Lisa

1. Piet en Ronnie:
    14 januari 2019
    Hoi Lisa,
    Beetje late reactie maar druk geweest met alles rondom overlijden Jantien.
    Maar wat een verhaal zeg, tja dit realiseer je je echt niet als je leest en hoort over de US.
    Dus toch behoorlijk cultuurverschil.
    Bizar zo,n doktersbezoek. En dan je medicatie☹️ Bij de supermarkt halen😃

Dus je gaat nu eerst je amerik. Rijbewijs halen, maar heb je daar dan een auto ter beschikking?
    Amerikanen doen inmiddels ook veel aan veganfood?
    En vegetarisch eten, is dat te verkrijgen, want ik neem aan dat ze toch niet allemaal plofkippen, kistkalveren en varkens uit megastallen eten?, mag ik hopen tenminste.
    Fijn dat jij je zo op vegan stort.👍
    Jij bent nu ws al aan je studie begonnen?
    En bevalt ‘t.?
    En last but nog least, hoe is het weer?
    Je mag blij zijn dat je die Nederlandse snertwinter mist. Bahhhh, regen, regen, regen.
    Zo tot zover, Lisa we wensen jou succes met je studie en natuurlijk ook een beetje plezier en leuke dingen doen.
    Hou je taai en liefs,
    Oom Piet en tante Ronnie.
  2. Lisa:
    21 januari 2019
    Hoi oom Piet en tante Ronnie,

Ik vernam het overlijden van Jantien van mijn ouders. Ook jullie van harte gecondoleerd met het verlies.

Het cultuurverschil zit hem echt in de kleine dingen, en daardoor verwacht je het eigenlijk niet. Ik ga mijn rijbewijs een dezer dagen halen, moet ik even tijd voor zien te vinden. Wat betreft een auto, mijn huisgenoot reist veel voor zijn werk, en ik kan zijn auto gebruiken wanneer hij deze niet nodig heeft.

Vegetarisch en veganistisch eten is hier hier zeker te krijgen. Je ziet dat het hier nu ook populairder begint te worden, maar tegelijkertijd heb je ook heel veel dierenleed-vlees. Het blijft helaas wel amerika, en ik voorzie niet dat ze daar snel afscheid van gaan nemen. Sowieso is de voedselkwaliteit hier erg anders, de wet- en regelgeving rondom genetische modificatie en chemicalien ligt hier veel soepeler. Daarom koop ik eigenlijk alleen maar biologisch, zodat ik zeker weet dat er niet te veel troep in zit.

Studie bevalt goed, lees mijn nieuwe blogpost maar :)

Het weer is hier het merendeel van de tijd echt geweldig. Het is hier natuurlijk ook winter, dus het is hier gemiddeld tussen de 22-25 graden, met uitschieters naar zowel de 30 als de 16 graden. Gelukkig duren de koudere periodes nooit langer dan een dag of drie. Succes met het snertweer daar, gelukkig komt de lente steeds dichterbij!